sobota, 6. 7.

Všechny akce jsou v rámci našeho festivalu zdarma.

Služka&hříšnice

6. 7. – 31. 8. 2024
Jizerskohorské technické muzeum Bílý Potok

Vernisáž 6. 7. v 16 hodin

Z technických důvodů bude výstava mezi 12. 7. a 22. 7. nepřístupná, omlouváme se všem příznivcům Marka Cpina.

Popis

Výstava scénografa a návrháře Marka Cpina je první z řady akcí letošního ročníku festivalu Frýdlantsko Franze Kafky. Nechte se vtáhnout do světa umění a fantazie prostřednictvím stylizovaných kostýmů, které hrály hlavní roli v pohádkách, dramatech i divadelní klasice. A protože letos je mottem festivalu Ta Kafka!, výstava je věnována kostýmům výhradně ženským.

Kostýmy nejsou zamýšleny jako samostatná umělecká díla, ale mohou tak fungovat v rámci nějakého kontextu,“ vysvětluje svou koncepci Marek Cpin. Proto jsou vystavené kostýmy doplněny o fotografie z představení a filmů, ve kterých se objevily.  „Kostýmy nejlépe fungují jako vzpomínka nebo lákadlo na určitou inscenaci nebo film,“ myslí si návrhář. Na této výstavě najdete 25 jeho kostýmů z inscenací Národního divadla, Divadla Na zábradlí, Husy na Provázku a Národního divadla Brno a také České televize a filmových produkcí.

Divadelní a filmové kostýmy můžete obdivovat po výtvarné stránce i z pohledu řemeslného zpracování. „Každý kostým musí vydržet hodně.  Ale protože nemůže vydržet všechno, často se zejména pro film šije ve více kusech. Někdy se má kostým v průběhu filmu viditelně opotřebovat nebo zničit, ale protože se nenatáčí chronologicky, vyrábí se a patinují varianty kostýmů dle natáčecího plánu,“ poodhalil specifika své práce pro film Marek Cpin.

A jak je to s kostýmy pro divadlo? „Tady kostým obvykle žije s hercem několik let, takže musím myslet i na to, že herečka či herec může v průběhu času trochu přibrat nebo zhubnout,“ vysvětluje M. Cpin. Proto se u divadelních kostýmů nechávají větší záložky. Kostýmy také musí vydržet opakovanou údržbu a čištění. Křehké a jemné materiály se proto používají jen výjimečně.

Na výstavě budou k vidění i kostýmy ze starších divadelních inscenací. „Kostýmy jsou po derniéře uchovávány ve fundusech, kde mohou vydržet celá desetiletí,“ prozrazuje návrhář. Jejich opakované využití v nových inscenacích je ale problematické. „Jak se populace zvětšuje, dnes už kostýmy z 60. nebo 70. let obleče jen málokdo,“ dodal Marek Cpin. Tak aspoň zůstávají svědectvím doby, kdy vznikaly, a jedinečného uměleckého i řemeslného zpracování.

Pokud nestihnete vernisáž výstavy Služka&hříšnice 6. 7. v 16 hodin, nezoufejte. Výstava je přístupná veřejnosti až do konce prázdnin.


Marek Cpin (*1979): Po studiích na Akademickém gymnáziu vystudoval v letech 1997-2003 scénografii a kostým na brněnské JAMU u doc. Meleny. Na svém kontě má více než 130 realizací scénických a kostýmních výprav po celé ČR a na Slovensku. Je stálým spolupracovníkem Jana Mikuláška, pracovně se potkal s režisery Martinem Františákem, Danielem Špinarem, Michalem Dočekalem, J.A. Pitínským, Martinem Glaserem, Janem Fričem a dalšími.

Za svoji domovskou scénu považuje divadlo Na zábradlí, kde od roku 2013 pusobí v tvůrčím týmu s Janem Mikuláškem, Dorou Viceníkovou a Petrem Štědroněm.

Desetkrát byl nominován na cenu Alfréda Radoka a Ceny divadelní kritiky v kategorii scénografie roku, třikrát (Požitkáři, 2014 a Mýcení, 2018, oboje v divadle Na zábradlí a Chazarský slovník, divadlo Husa na Provázku) ocenění získal. Dvakrát byl nominován na filmovou cenu Český lev za nejlepší kostýmy. V roce 2020 získal slovenskou filmovou cenu Slnko v sieti za nejlepší kostýmy a Cenu Designbloku za nejlepší instalaci. Je stálým spolupracovníkem značek Hermés, Preciosa, Vitra. 15 let působil jako módní redaktor a set designer lifestylových magazínů ELLE, Žena a život, DolceVita, Heroine.

Více na: www.marekcpin.cz

 

Jak se k nám dostanete: